ПУБЛИКАТА ИЗБРА МОЦАРТ, ГЛИНКА, СМЕТАНА, ДЕБЮСИ, РАВЕЛ И КАЗАНДЖИЕВ
На 19 ноември, сряда, от 19:00 часа, в Художествената галерия "Христо Цокев" се подновява концертния цикъл "Избрано от публиката". В програмата са включени любими автори и произведения от Моцарт, Глинка, Сметана, Брамс, Дебюси, Равел и Васил Казанжиев.Младият румънски пианист Андрей Пънцарио, лауреат на международни конкурси, е гост на концерта. Освен музика от Брамс, той ще представи Концерт за пиано и оркестър от румънския композитор Йон Киприан, написан преди 1 месец.
Билетите са на цена 4 лева. За ученици, студенти и пенсионери 3 лева.
Времетраенето на концерта е около 65 минути.
Произведения и автори:
ГЛИНКА е първият руски композитор, който получава широко признание в Русия и Европа. Неговите произведения оказват голямо влияние върху бъдещите големи композитори в родината му и поради тази причина той се смята за патриарх на руската класическа музика.
БЕРДЖИХ СМЕТАНА (1824 -1884) - Полка
Патриархът на чешката музикална култура е роден на 2 март 1824 г. в старинното градче Литомишл, разположено в югоизточна Чехия. В житейската биография на Сметана се вплитат едновременно най-трагичните страници от живота на Бетховен, Шуман и Верди, тези събития намират отражение единствено в две камерни творби стоящи някак си незабележимо встрани от популярността на оперното и симфоничното му творчество. Това са клавирно трио и струнния квартет „Из моя живот”. Елегични струи се долавят и във великолепната „ПОЛКА”, която в оригинал е произведение за пиано.
КЛОД ДЕБЮСИ (1862-1918) - Потъналата катедрала (1910)
Изключителния майстор на звуковата живопис и самобитен основоположник на импресионизма в музиката се е родил на 22 август 1862 г. в парижкото предградие Сен-Жермен, в семейството на дребен чиновник. „ПОТЪНАЛАТА КАТЕДРАЛА” в оригинал е прелюд за пиано, създаден през 1910 г. в Париж. Този вечер музиката ще бъде представена във вариант за струнен оркестър на Емил Янев. Пиесата е интересна звукова картина, в която оживява легендата за старинния бретонски град д’Ис, който в ІV или V век бил погълнат от водите на Атлантическия океан. Според преданието, гениално изобразено от Дебюси, потъналата катедрала на града от време на време се издигала от дълбините и тогава хората чували звън на църковните камбани, музика на старинен орган и хорово пеене. След това катедрала отново потъвала в бездната на океана.
МОРИС РАВЕЛ (1875 – 1937) - Павана за една починала принцеса (1899, 1910)
Авторът на “Болеро” – едно от емблематичните произведения на ХХ век е роден на 7 март 1875 г. в град Сибур, на френско-испанската граница в Пиринеите.
ЙОН КИПРИЯН (1977) - Концерт за пиано и струнен оркестър оп. 11 (2014), Adagio. Allegro. Moderato, Molto adagio, Allegro, (първо изпълнение в България)
Румънският композитор ЙОН КИПРИЯН е роден на 4 декември 1977 г. След обучението си в училище по изкуствата в град Ботошани, през 2001 г. завършва пиано в музикалния факултет на университета в Яш. След това Йон Киприян продължава обучението си по композиция и музикознание в Букурещкия университет, където защитава докторска дисертация. Успоредно със соловата си дейност като пианист на водещите румънски оркестри в Яш, Пиатра, Ботошани и Тулча, Йон Киприян се изявява и като педагог. Понастоящем е доцент по композиция, музикознание и теоретични дисциплини в университета в Яш. Лауреат е на много румънски национални награди. Негова музика е изпълнявана в Испания и големите румънски национални центрове.Член е на Съюза на композиторите и Музиколози на Румъния.
ЙОХАНЕС БРАМС (1833 – 1897) - Три интермеци оп. 118 (1893), Allegro appassionato, Andante, Allegretto
ИНТЕРМЕЦИТЕ оп.. 118 са едни от шедьоврите в късната клавирна музика на ЙОХАНЕС БРАМС. Завършени са през 1893 г. и са посветени на Клара Шуман, съпругата на Роберт Шуман и приятелка на Брамс.
В.А. МОЦАРТ (1756- 1791) - Дивертименто в ре мажор KV (1772), Allegro, Andante, Presto
Названието дивертименто композиторите от края на 18 век са слагали на инструментално произведение за малък състав, което е развличало публиката по време на балове, оперни и театрални антракти. През годините 1769-1773 г. далновидният баща на МОЦАРТ – Леополд, знаейки, че на траен успех може да разчита само музикант, който получи признание и се усъвършенства в Италия предприема със своя син три дълги пътешествия до италианските музикални центрове. Моцарт постига триумфално признание, запознава се и обиква музиката на най-видните композитори от това време. Популярното ДИВЕРТИМЕНТО KV 136 в ре мажор е създадено през първите месеци на 1772 г. в Залцбург, след завръщане от второто пътуване на Моцарт и баща му из Италия. По това време композиторът е бил на 16 г. Темпераментната, бляскава и виртуозна музика е много близка до подобни италиански образци. В тях се усеща и силното влияние на Йохан Кристиат Бах ( най-малкият син на Й.С. Бах, с когото Моцарт се сприятелява в Лондон ), както и на Йозеф Хайдн.
ВАСИЛ КАЗАНДЖИЕВ (1934) - Гайди из „Картини от България“
"Скъпи приятели,
Това е нашия първи концерт в който Ви предлагаме автори и произведения, избрани от Вас. Благодарим за Вашата активност и най-вече за отравените критични забележки по отношение на нашата работа. Позволяваме си да поискаме извинение от Вас, за системното закъснение (понякога с повече от 5 минути) на нашите концерти. За жалост тук вината ни е споделена… Системна практика е точно в 7 часа пред касата са има все още хора. Налага се да ги изчакваме, защото влизането им в залата, по време на свирене пречи не само на Вас, но и на необходимата концентрация на изпълнителите. Молим Ви! Заемайте местата си в залата до 19 часа, за да бъдем и ние коректни към всички дисциплинирани приятели.
Има много желания за корекция на началния час на нашите концерти. Живеещите от по крайни райони, желаят начало от 18, 30, а други, които работят на ненормиран работен ден от 19, 30… За да стоим в „соломонова позиция“ сме принудени да запазим досегашния начален час.
Споделяме Вашите критики по отношение на слабата реклама за нашите концерти, липсата на достатъчно афиши и медийно отразяване. За жалост и тук сме безпомощни… Още преди повече от 5 години в центъра на града бяха премахнати много от рекламните табла, тъй като не са естетични. Този хроничен недостиг на рекламна площ е част от причината нашите афиши да се унищожавот от плакатите на гастролиращи продукции в Габрово. Многократно сме се обръщали към инспектората на Община Габрово за съдействие. Но пропуски в сегашната правна база пречи актовете на рекламен съботаж от страна на гастролиращите продукции да бъдат санкционирани…
Уверяваме Ви, че ще направим всичко необходимо в рамките на своя бюджет да удовлетворим повечето от желанията Ви. Има обаче произведения, които не сме в състояние да изпълним, защото изискват голям симфоничен оркестър от минум 90 души. Такива произведения са любимата Ви Унгарска рапсодия № 2 от Лист Вариации „Рококо“ от Чайковски, както и Рапсодия „Вардар“ от Панчо Владигеров, Рахманинов, Концерт за пиано и оркестър № 1, които бяха изпълнени скоро от гостуващата Плевенска филхармония"!
ГАБРОВСКИ КАМЕРЕН ОРКЕСТЪР